Danish Crown har i 2024 lukket aktiviteterne i Ringsted, hvilket åbner mulighed for en helt ny erhvervsplanlægning på den store, ældre slagteriejendom, samt på det omkringliggende område. Erhvervsudlæggene sydøst for byen i forbindelse med slagteriet har høj udviklingsprioritet af flere forskellige årsager:
- Ringsted Kommune oplever stor interesse fra virksomheder, som ønsker at etablere sig på arealer med de planmæssige rammer, der er hensigtsmæssige i netop det område.
- I forbindelse med transformationen af Odinskvarteret, er der et ønske om at kunne tilbyde kvarterets virksomheder en mulighed for at flytte til andre attraktive placeringer i Ringsted, hvilket der arbejdes for at skabe mulighed for i de sydøstlige udlæg.
- Udviklingen af Business Park Ringsted er gået meget hurtigere end forventet, og der er ikke mulighed for at skabe plads til flere logistik- og transporttunge virksomheder, før der er sket en udbygning af infrastrukturkapaciteten omkring motorvejen. Derfor er der behov for at udvikle erhvervsmuligheder, som ikke er afhængige af motorvejsudbygningen på andre lokationer.
Retningslinjerne for erhvervsområder har til formål at angive hvor og under hvilke hensyn, der kan placeres erhverv.
MÅL
- Ringsted Kommune vil medtænke erhvervslivets behov, når vi udvikler rammerne for bosætning, kultur- og fritidstilbud, og når vi markedsfører Ringsted Kommune udadtil.
- Ringsted Kommune vil aktivt medvirke til, at erhvervsarealerne i Ringsted Kommune fortsat er attraktive rammer om et erhvervsliv i vækst og sikre, at der er erhvervsarealer, som imødekommer erhvervslivets behov både nu og i fremtiden.
- Ringsted Kommune vil støtte op om erhvervslivets grønne omstilling, særligt i forhold til bygge- og anlægsvirksomheder og mindre industrivirksomheder og skabe gode rammer for vidensvirksomheder.
Kort 2.1 - Områder i Ringsted udlagt til erhverv. Det lilla område er det nye areal til erhvervsudvikling.
Konsekvenszoner er zoner udenom erhvervsområder, hvor der som udgangspunkt ikke må placeres følsomme aktiviteter, f.eks. boliger.
Zonerne er vist for erhvervsområder med de højeste miljøklasser (6-7), som kan rumme virksomheder, som har en høj belastning af lokalmiljøet, f.eks. med støj.
RETNINGSLINJER
2.1.a
Arealer til erhverv er afgrænsede og udlagt som vist på kort 2.1.
2.1.b
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for forureningspåvirkninger skal overholdes ved placering af nye erhvervsområder.
2.1.c
Nye områder, der giver mulighed for miljøfølsom arealanvendelse, må ikke placeres i virksomhedernes konsekvensafstand i henhold til Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for forureningspåvirkninger.
2.1.d
Ved lokalplanlægning for erhvervsområder skal der redegøres for miljøforholdene i naboområder og for de foranstaltninger, der er nødvendige for at overholde Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for forureningspåvirkninger.
2.1.e
Virksomheder med mange arbejdspladser skal placeres i tilknytning til eksisterende byzonearealer eller i tilknytning til eksisterende virksomheder.
2.1.f
Nye fremstillingsvirksomheder skal etableres i tilknytning til eksisterende byzonearealer eller i område udlagt til virksomheder med særlige beliggenhedskrav.
Nyt arealudlæg til erhverv
2.1.g
Der udlægges nyt areal ud til erhvervsudvikling som vist på kort 2.1.
2.1.h
Det nye udlæg skal ske i direkte forlængelse af det eksisterende erhvervsudlæg Kommuneramme 3E5.
2.1.i
Der skal i planlægningen arbejdes for at sikre en sammenhæng i erhvervsudlæggene øst for Østre Ringsted og Slagterigrunden.
2.1.j
Der skal i planlægningen af nyt erhvervsområde inkl. det nye arealudlæg tages højde for arealreservation til ny ringvej, og hvordan denne kan indarbejdes i erhvervsområdet.
Klimaprincipper
2.1.k
Klimaprincipper skal anvendes i forbindelse med planlægning og anlæg af nye erhvervsområder. Der skal i hvert enkelt område tages stilling til, hvilke af nedenstående principper som er relevante at indtænke i de enkelte projekter.
2.1.l
Der skal i planlægningen arbejdes for, at understøtte en bæredygtig forsyning med mest mulig vedvarende energi. Der kan eksempelvis arbejdes for at muliggøre udbygning er fjernvarmenettet, muliggøre solceller på tage samt egne vindmøller, fælles jordvarmeanlæg m.fl.
2.1.m
Der skal i planlægningen arbejdes for at understøtte grøn mobilitet i erhvervsområderne, herunder opkobling på det eksisterende vej- og stinet, opkobling til Ringsted Station samt indtænkes betjening med offentlig transport i området.
2.1.n
Der skal i planlægningen arbejdes for at have fokus på natur i erhvervsområderne, herunder plads til biodiversitet og udvikling af nye og eksisterende naturkvaliteter.
2.1.o
Der skal i planlægningen arbejdes for at understøtte en minimering af CO2-udledningen ifm. udvikling og etabling af erhvervsområder.
2.1.p
Der skal i planlægningen arbejdes for at understøtte klimatilpasningen af nye erhvervsområder. Dette kan gøres ved at tænke vandhåndtering ind i udformning af området, ved at sikre træer og andre elementer i erhvervsområderne, som kan sænke temperaturen og ved at tænke sol, vind og skygge ind i planlægning og anlæg.
2.1.q
Der skal i planlægningen arbejdes for at understøtte genbrug af ressourcer, herunder fokus på omdannelse af eksisterende bygninger, minimering af kørsel ved jordhåndtering, genbrug af bygninger og byggematerialer, videreførelse af eksisterende infrastruktur m.fl.
Udlæg til virksomheder med særlige beliggenhedskrav
2.1.r
Områder udlagt til virksomheder med særlige beliggenhedskrav skal forbeholdes denne type virksomheder. Der må ikke etableres andre typer virksomheder, der er følsomme over for andre virksomheders forurening i området.
2.1.s
Inden for en afstand på 500 meter fra rammeområdet udlagt til virksomheder med særlige beliggenhedskrav, må der ikke etableres miljøfølsom arealanvendelse eller typer af virksomheder, der er følsomme overfor andre virksomheders forurening.
2.1.t
Etablering af særligt risikobetonet virksomhed omfattet af risikobekendtgørelsen vil blive vurderet i det konkrete tilfælde, da der er tale om meget forskelligartede virksomheder.
Udlæg til produktionsvirksomheder
2.1.u
Rammeområderne 3E7 og 3E8 er forbeholdt produktionsvirksomheder.
Klimatilpasning
2.1.v
Ved planlægning af erhvervsområder og byområder skal der i lokalplaner indarbejdes mulighed for parkering af vand ved skybrudsregn på befæstede arealer.
2.1.x
Ved planlægning af erhvervsområder og byområder skal der i lokalplaner tages hensyn til overfladenært grundvand.
Grønt erhvervsområde
2.1.y
Ved planlægning af nye erhvervsområder skal der arbejdes særligt med at undersøge og støtte planmæssigt op om de behov virksomhederne har i forhold til den grønne omstilling.
2.1.z
Når der etableres nye erhvervsområder eller områder omdannes skal der skabes mulighed for grønne forbindelser, der er med til at binde byens grønne struktur sammen og gøre aktiv transport attraktivt, samt pendling uden bil muligt.
Videnserhverv
2.1.æ
Når der planlægges for nyt erhverv - særligt i Bymidten og Odinsvejskvarteret - skal det prioriteres at skabe plads til videnserhverv.
Erhverv er af afgørende betydning for den samlede vækst og udvikling af Ringsted Kommune.
Der har de seneste år været en stor efterspørgsel på erhvervsarealer, og efterspørgslen fortsætter. Det er vigtigt for udviklingen i Ringsted Kommune, at der er de rette arealer til rådighed, samt at eksisterende arealer og udlæg udnyttes bedst muligt.
Udgangspunktet for at vurdere, hvad der er behov for i den kommende planperiode er en kortlægning af restrummeligheden i de eksisterende rammer og en vurdering af deres kvalitet samt en vurdering af muligheden for omdannelse og udvikling i de øvrige områder.
I de nedenstående afsnit redegøres der yderligere.
Arealopgørelsen viser, at der i henhold til den tekniske fremskrivning er restrummelighed i de eksisterende erhvervsudlæg til at dække behovet for arealer til erhvervsbyggeri de næste 12 år. Vurderingen viser også, at de udlæg, der er til rådighed, er vanskelige at udnytte i det omfang, der er givet mulighed for i rammerne.
I Planstrategi 2024 fremgår det, at Byrådet vil arbejde for at udlægge et nyt grønt erhvervsområde med særligt fokus på bygge- og anlægsvirksomheder, samt mindre industrivirksomheder - herunder dem, der i dag er lokaliseret i Odinsvejskvarteret.
Med de udfordringer der er i de eksisterende uudnyttede rammer - 3E7, 3E5 og 3E2 - vil det være hensigtsmæssigt at udvide kommuneplanramme 3E5 med ca. 32 ha. Af de 32 ha er 8 ha udlagt til reservation for en mulig fremtidig udvidelse af Rute 14. Det efterlader 24 ha, som ved en bebyggelsesprocent på 50 svarer til en rummelighed på 12 ha.
En udvidelse af kommuneplanramme 3E5 vurderes at kunne kompensere for de udfordringer og manglende muligheder for udnyttelse, der er i de nuværende rammer. En udvidelse af 3E5 vil også kunne skabe bedre muligheder for at lave et erhvervsområde med gode, samlede løsninger, der kan karakterisere et grønt erhvervsområde og afhjælpe udfordringer med terrænnært grundvand og andre former for vand.
Det er af national interesse, at der i kommuneplanen udlægges områder forbeholdt særlige virksomheder, og at produktionsvirksomhedernes udviklingsmuligheder sikres.
Produktionsvirksomheder er virksomheder, der er omfattet af kravet om miljøgodkendelse eller om regelmæssige tilsyn.
Formålet med udpegningerne er at fastholde produktionsvirksomheder og undgå miljøkonflikter mellem produktionsvirksomheder og arealanvendelse til andre byformål f.eks. boliger, kontorer, institutioner og rekreative formål.
Ringsted Kommune har tidligere udlagt områder forbeholdt produktionsvirksomheder i den sydlige del af Ringsted by, Business Park Ringsted og Kærup Erhvervspark øst for byen.
Omkring begge udlæg er en konsekvenszone på 500 meter, hvor planlægning eller etablering af miljøfølsom arealanvendelse eller typer af virksomheder, der er følsomme overfor andre virksomheders forurening, konkret skal vurderes.
I alle rammer, der ligger indenfor konsekvenszonerne, er det i rammens specifikke bestemmelser gjort opmærksom på, at området ligger inden for konsekvensområdet, og at virksomhedens drifts- og udviklingsmuligheder skal sikres.
Virksomhed af national interesse - Dansk Auto Logik
Dansk Auto Logik er en logistikvirksomhed, der modtager, opbevarer og fordeler personbiler. Virksomheden er placeret i kommuneplanramme 3E8 og området inden for rammen er fuldt udnyttet.
Der er etableret et sidespor fra jernbanen til virksomheden. Transport til og fra virksomheden kan derfor foregå både via jernbane og via vejnettet. Syd for virksomheden ligger der arealer udlagt til erhvervsformål.
Følgende rammer ligger helt eller delvist inden for konsekvensområdet for Dansk Auto Logik: 3B4, 3B5, 3B6, 3E1, , 3E2, 3E4, 3E5, 3E8, 3T4, 4R4, 4D5, 4BE1, 4BE2, 4B14, 4B10, 4B9, 4B6.
Business Park Ringsted
For at sikre, at produktions- og transportvirksomheder fremadrettet kan placeres i Ringsted Kommune, blev Business Park Ringsted i kommuneplan 2017 udlagt til erhverv med miljøklasse 4-7.
Business Park Ringsted giver mulighed for, at forskellige virksomheder med høj miljøklasse kan placeres i Ringsted Kommune. Området ligger lige nord for Vestmotorvejen med tilslutning til Hovedstadsområdet og Fyn/Jylland via motorvejsnettet, og hele det øvrige Sjælland via både hovedvejsnettet og motorvejsnettet. Dette giver området en unik placering for virksomheder.
Området kan indeholde virksomheder til produktionserhverv og til logistikerhverv, uden at boliger påvirkes af forurening, der overstiger de vejledende grænseværdier.
Risikovirksomhed
Ringsted Kommune har en enkelt risikovirksomhed, der er lokaliseret i Business Park Ringsted i ramme 5E5. Det er en logistikvirksomhed der bl.a. transporterer, opbevarer og omlaster medicinalvarer.
Der er markeret en konsekvenszone på 500 meter rundt om virksomheden, og der er i ramme 5E5 gjort opmærksom på risikovirksomheden, og at virksomhedens drifts og udviklingsmuligheder skal sikres.
Planloven giver mulighed for, at der i en kommuneplan kan udlægges perspektivområder.
Perspektivområder er områder, der i den gældende kommuneplan ikke er inkluderet i rammerne, men som ønskes reserveret til særlige formål. Reservationen gør det muligt at tage hensyn til arealerne og deres mulige fremtidige anvendelse i kommunens øvrige planlægning - herunder at sikre, at principperne for byens udvikling efterleves.
Med denne kommuneplan udpeger Ringsted Kommune to perspektivområder til erhverv. Det er en udvidelse af Business Park Ringsted samt erhverv på arealerne ved Adamshøj syd for banen. Se mere i undertema 2.4. Perspektivområder til fremtidig erhvervsudvikling.
Planlovens krav om analyse af behov for arealer til erhverv
Som et led i udarbejdelsen af kommuneplanen skal behovet for nye udlæg til erhvervsformål for den kommende 12-årige planperiode opgøres.
Planloven har fastsat en metode til det, der består af tre trin:
- Trin – Det forventede arealbehov de kommende 12 år (bruttobehovet). Dette gøres på baggrund af historiske data fra anerkendte kilder f.eks. befolkningsprognose, Danmarks Statistik, byggeaktivitet etc.
- Trin - Restrummelighed, dvs. eksisterende byggemuligheder inden for ubebyggede områder. Som udgangspunkt er det arealer i kanten af byzonebyerne på såkaldt bar mark.
- Trin: Vurdering af behov for udlæg af nye arealer (nettobehov). Hvis restrummeligheden er mindre det forventede arealbehov (bruttobehov), er der behov for nye udlæg af arealer. Hvis restrummeligheden er lig med eller større end det forventede arealbehov (bruttobehov) er der ikke behov for at udlægge nye arealer.
Måden hvorpå arealbehovet udregnes på er: Bruttobehov - restrummelighed = nettobehov
1. trin: Det forventede arealbehov de kommende 12 år
Ringsted Kommunes opgørelse af det forventede arealbehov for erhverv de kommende 12 år er vurderet på baggrund af en historisk fremskrivning af færdigmeldt byggeri til erhverv de sidste 10 år.
Historisk fremskrivning
Erhvervsbyggeri
Ifølge BBR er der i Ringsted Kommune bygget ca. 12 ha erhverv fra 2014 til 2023. Det svarer til et gennemsnit på 1,2 ha pr. år og samlet 14,4 ha for de næste 12 år.
Ringsted Kommune oplever generelt stor vækst og efterspørgsel fra virksomheder, der gerne vil placere deres erhverv i Ringsted Kommune.
2. trin: Restrummelighed i udlagte områder
Ved opgørelsen af restrummeligheden i de ubebyggede områder udlagt til erhverv skelnes der mellem hvilke områder, der er:
- Kommuneplanlagt
- Kommuneplanlagt og lokalplanlagt
- Kommuneplanlagt, lokalplanlagt og byggemodnet (disse arealer er ikke markeret særskilt, da arealerne ikke vil blive omfordelt.)
Restrummeligheden kommunens erhvervsudlæg er 58 ha.
Hovedparten af de 58 ha (53 ha) er inden for de tre rammer, der ligger syd for Ringsted by - 3E7, 3E5 og 3E2, og de er hverken lokalplanlagt eller byggemodnet.
De resterende arealer er enkelte ledige grunde i de øvrige erhvervsområder.
Inden for de udbyggede arealer er der ikke taget stilling til, om den enkelte ejendom er fuldt udbygget i henhold til den byggeret, de har. Formodentlig er der mange steder plads til at udvide inden for egne rammer.
Dertil kommer, at der i ramme 3E7, efter Danish Crown har lukket slagteriet, er opstået mulighed for, at arealer og bygninger kan udnyttes om omdannes til andre erhvervsformål.
3. trin: Vurdering af behov for nye erhvervsudlæg
Vurderingen af om der er behov for nye og flere udlæg vurderes ved:
Bruttobehov - restrummelighed = Nettobehov
Bruttobehovet er - under trin 1 ovenfor – opgjort til 1,2 ha pr. år svarende til 14,4 ha de kommende 12 år. Restrummeligheden er - under trin 2 ovenfor - opgjort til 58 ha. .
Det betyder, at der teknisk set er rummelighed til at dække behovet for arealer til erhverv de næste 12 år.
Imidlertid hører det med til den samlede vurdering, at en stor del af de uudnyttede arealer er behæftede med begrænsninger. Der er dels hensynet til flyvepladsen, hvor der er restriktioner i forhold til mulighederne for at bygge, fordi der skal tages hensyn til landingsarealerne. Og dels er der i området udfordring med terrænnært grundvand, som skal kunne løses, hvis der skal kunne udvikles og bygges.
Ringsted Kommunes placering i direkte tilknytning til motorvej og jernbane, samt Kommunens nærhed til København og relativt lave grundpriser, rummer et potentiale for etablering af nye store og specialiserede erhvervsområder, som kan håndtere store nationale udviklingsprojekter.