Danish Crown har i 2024 lukket aktiviteterne i Ringsted, hvilket åbner mulighed for en helt ny erhvervsplanlægning på den store, ældre slagteriejendom, samt på det omkringliggende område. Erhvervsudlæggene sydøst for byen i forbindelse med slagteriet har høj udviklingsprioritet af flere forskellige årsager:
- Ringsted Kommune oplever stor interesse fra virksomheder, som ønsker at etablere sig på arealer med de planmæssige rammer, der er hensigtsmæssige i netop det område.
- I forbindelse med transformationen af Odinskvarteret, er der et ønske om at kunne tilbyde kvarterets virksomheder en mulighed for at flytte til andre attraktive placeringer i Ringsted, hvilket der arbejdes for at skabe mulighed for i de sydøstlige udlæg.
- Udviklingen af Business Park Ringsted er gået meget hurtigere end forventet, og der er ikke mulighed for at skabe plads til flere logistik- og transporttunge virksomheder, før der er sket en udbygning af infrastrukturkapaciteten omkring motorvejen. Derfor er der behov for at udvikle erhvervsmuligheder, som ikke er afhængige af motorvejsudbygningen på andre lokationer.
Da udviklingen af Business Park Ringsted er gået meget hurtigere end forventet, og da der ikke er mulighed for at skabe plads til flere logistik- og transporttunge virksomheder før der er sket en udbygning af infrastrukturkapaciteten omkring motorvejen, er der behov for at udvide erhvervsmulighederne på andre lokationer.
Retningslinjerne for erhvervsområder har til formål at angive hvor og under hvilke hensyn, der kan placeres erhverv.
MÅL
- Ringsted Kommune vil medtænke erhvervslivets behov, når vi udvikler rammerne for bosætning, kultur- og fritidstilbud, og når vi markedsfører Ringsted Kommune udadtil.
- Ringsted Kommune vil aktivt medvirke til, at erhvervsarealerne i Ringsted Kommune fortsat er attraktive rammer om et erhvervsliv i vækst og sikre, at der er erhvervsarealer, som imødekommer erhvervslivets behov både nu og i fremtiden.
- Ringsted Kommune vil De nuværende og nye erhvervsudlæg skal støtte op om erhvervslivets grønne omstilling, særligt i forhold til bygge- og anlægsvirksomheder og mindre industrivirksomheder og skabe gode rammer for vidensvirksomheder.
Kort 2.1 - Områder i Ringsted udlagt til erhverv. Det lilla område er det nye areal til erhvervsudvikling.
Konsekvenszoner er zoner udenom erhvervsområder, hvor der som udgangspunkt ikke må placeres følsomme aktiviteter, f.eks. boliger.
Zonerne er vist for erhvervsområder med de højeste miljøklasser (6-7), som kan rumme virksomheder, som har en høj belastning af lokalmiljøet, f.eks. med støj.
RETNINGSLINJER
2.1.a
Arealer til erhverv er afgrænsede og udlagt som vist på kort 2.1.
2.1.b
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for forureningspåvirkninger skal overholdes ved placering af nye erhvervsområder.
2.1.c
Nye områder, der giver mulighed for miljøfølsom arealanvendelse, må ikke placeres i virksomhedernes konsekvensafstand i henhold til Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for forureningspåvirkninger.
2.1.d
Ved lokalplanlægning for erhvervsområder skal der redegøres for miljøforholdene i naboområder og for de foranstaltninger, der er nødvendige for at overholde Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for forureningspåvirkninger.
2.1.e
Virksomheder med mange arbejdspladser skal placeres i tilknytning til eksisterende byzonearealer eller i tilknytning til eksisterende virksomheder.
2.1.f
Nye fremstillingsvirksomheder skal etableres i tilknytning til eksisterende byzonearealer eller i område udlagt til virksomheder med særlige beliggenhedskrav.
Nyt arealudlæg til erhverv
2.1.g
Der udlægges nyt areal ud til erhvervsudvikling som vist på kort 2.1.
2.1.h
Det nye udlæg skal ske i direkte forlængelse af det eksisterende erhvervsudlæg Kommuneramme 3E5.
2.1.i
Der skal i planlægningen arbejdes for at sikre en sammenhæng i erhvervsudlæggene øst for Østre Ringsted og Slagterigrunden.
2.1.j
Der skal i planlægningen af nyt erhvervsområde inkl. det nye arealudlæg tages højde for arealreservation til ny ringvej, og hvordan denne kan indarbejdes i erhvervsområdet.
Klimaprincipper
2.1.k
Klimaprincipper skal anvendes i forbindelse med planlægning og anlæg af nye erhvervsområder. Der skal i hvert enkelt område tages stilling til, hvilke af nedenstående principper som er relevante at indtænke i de enkelte projekter.
2.1.l
Der skal i planlægningen arbejdes for, at understøtte en bæredygtig forsyning med mest mulig vedvarende energi. Der kan eksempelvis arbejdes for at muliggøre udbygning er fjernvarmenettet, muliggøre solceller på tage samt egne vindmøller, fælles jordvarmeanlæg m.fl.
2.1.m
Der skal i planlægningen arbejdes for at understøtte grøn mobilitet i erhvervsområderne, herunder opkobling på det eksisterende vej- og stinet, opkobling til Ringsted Station samt indtænkes betjening med offentlig transport i området.
2.1.n
Der skal i planlægningen arbejdes for at have fokus på natur i erhvervsområderne, herunder plads til biodiversitet og udvikling af nye og eksisterende naturkvaliteter.
2.1.o
Der skal i planlægningen arbejdes for at understøtte en minimering af CO2-udledningen ifm. udvikling og etabling af erhvervsområder.
2.1.p
Der skal i planlægningen arbejdes for at understøtte klimatilpasningen af nye erhvervsområder. Dette kan gøres ved at tænke vandhåndtering ind i udformning af området, ved at sikre træer og andre elementer i erhvervsområderne, som kan sænke temperaturen og ved at tænke sol, vind og skygge ind i planlægning og anlæg.
2.1.q
Der skal i planlægningen arbejdes for at understøtte genbrug af ressourcer, herunder fokus på omdannelse af eksisterende bygninger, minimering af kørsel ved jordhåndtering, genbrug af bygninger og byggematerialer, videreførelse af eksisterende infrastruktur m.fl.
Udlæg til virksomheder med særlige beliggenhedskrav
2.1.r
Områder udlagt til virksomheder med særlige beliggenhedskrav skal forbeholdes denne type virksomheder. Der må ikke etableres andre typer virksomheder, der er følsomme over for andre virksomheders forurening i området.
2.1.s
Inden for en afstand på 500 meter fra rammeområdet udlagt til virksomheder med særlige beliggenhedskrav, må der ikke etableres miljøfølsom arealanvendelse eller typer af virksomheder, der er følsomme overfor andre virksomheders forurening.
2.1.t
Etablering af særligt risikobetonet virksomhed omfattet af risikobekendtgørelsen vil blive vurderet i det konkrete tilfælde, da der er tale om meget forskelligartede virksomheder.
Udlæg til produktionsvirksomheder
2.1.u
Rammeområderne 3E7 og 3E8 er forbeholdt produktionsvirksomheder.
2.1.11
Inden for en bufferzone på 500 meter fra rammeområde 3E7 (er det ikke slagterigrunden?- skal bufferzonen ikke tages ud her? /KEPE) og 3E8 skal der foretages en konkret vurdering, hvis der planlægges for eller etableres miljøfølsom arealanvendelse eller typer af virksomheder, der er følsomme overfor andre virksomheders forurening.
Klimatilpasning
2.1.v
Ved planlægning af erhvervsområder og byområder skal der i lokalplaner indarbejdes mulighed for parkering opstuvning af vand ved skybrudsregn på befæstede arealer.
2.1.x
Ved planlægning af erhvervsområder og byområder skal der i lokalplaner tages hensyn til overfladenært grundvand.
Grønt erhvervsområde
2.1.y
Ved planlægning af nye erhvervsområder skal der arbejdes særligt med at undersøge og skabe en grønt erhvervsområde, der støtter planmæssigt op om de behov virksomhederne har i forhold til den grønne omstilling.
2.1.z
Når der etableres nye erhvervsområder eller områder omdannes skal der skabes mulighed for grønne forbindelser, der er med til at binde byens grønne struktur sammen og gøre aktiv transport attraktivt, samt pendling uden bil muligt.
Videnserhverv
2.1.æ
Når der planlægges for nyt erhverv - særligt i Bymidten og Odinsvejskvarteret - skal det prioriteres at skabe plads til videnserhverv.
Erhverv er af afgørende betydning for den samlede vækst og udvikling af Ringsted Kommune.
Der har de seneste år været en stor efterspørgsel på erhvervsarealer, og efterspørgslen fortsætter. Det er vigtigt for udviklingen i Ringsted Kommune, at der er de rette arealer til rådighed, samt at eksisterende arealer og udlæg udnyttes bedst muligt.
Udgangspunktet for at vurdere, hvad der er behov for i den kommende planperiode er en kortlægning af restrummeligheden i de eksisterende rammer og en vurdering af deres kvalitet samt en vurdering af muligheden for omdannelse og udvikling i de øvrige områder.
I de nedenstående afsnit redegøres der yderligere.
Ringsted Kommune har store udlæg til erhvervsformål, der med fordel kunne udvikles med stærke differentierede profiler.
Med udgangspunkt i en kortlægning af de faktiske forhold i de eksisterende erhvervsområder kan give et sammenhængende billede af potentialet for omdannelse og udvikling af områderne. Samtidig vil det kunne give et klart bud på en rollefordeling mellem kommunens erhvervsområder, som skaber grundlag for profilering af nye erhvervsområder og for såvel nationalt som internationalt orienteret markedsføringsmateriale.
Produktionsvirksomheder
Produktionsvirksomheder er virksomheder, der er omfattet af kravet om miljøgodkendelse eller om regelmæssig tilsyn.
Det er af national interesse, at dert i kommuneplanen sikres, dels, at der udlægges områder forbeholdt produktionsvirksomheder, dels, og at produktionsvirksomhedernes udviklingsmuligheder sikres.
Formålet med udpegningerne er at fastholde produktionsvirksomheder og at undgå miljøkonflikter mellem produktionsvirksomheder og arealanvendelse til andre byformål fx f.eks. boliger, kontorer, institutioner og rekreative formål.
Ringsted Kommune har udlagt tre (der er flere områder udlagt til produktionsvirksomheder jf. ovenstående definition. Bl.a. Kærup Erhvervspark og erhvervsområdet i Ringsted syd /KEPE) arealer områder forbeholdt produktionsvirksomheder. I to af arealerne det ene område er lokaliseret en virksomheder, der er udpeget til at have national interesse. Virksomheden er transport – og logistik virksomheden Dansk Autologik, og slagteriet Danish Crown. Begge virksomheder som er lokaliseret i den sydlige del af Ringsted by.
Et andet Det tredje område, der er udpeget, er Ringsted Business Park Ringsted, der ligger nord for motorvejen, øst for Ringsted by.
Omkring begge alle tre udlæg er en konsekvenszone på 500 meter, hvori det ved planlægning eller etablering af miljøfølsom arealanvendelse eller typer af virksomheder, der er følsomme overfor andre virksomheders forurening, konkret skal vurderes.
(Centerområde 3C3 er område for både pladskrævende varegrupper og industri. Overvej om der skal lægges en konsekvenszone omkring det i lyset af af slagteriet er forsvundet og der evt. kan komme anden og følsom anvendelse af området øst for. Der ud over er der et ubebygget område vest for mellem Næstvedvej og Bengerds Alle. Det kan måske også gøre at der skal lægges en konsekvenszone omkring center/erhvervsområdet af hensyn til en evt. udbygning af dette område? /KEPE)
I alle rammer, der ligger indenfor konsekvenszonerne, er det i rammens specifikke bestemmelser gjort opmærksom på, at området ligger inden for konsekvensområdet, og at virksomhedens drifts- og udviklingsmuligheder skal sikres.
Rammernes afgræsning er i revisionen ændret så de som udgangspunkt følger gældende lokalplaner og de tilhørende bestemmelser. Der er ikke ændret i anvendelsesbestemmelserne.
Produktionsvirksomhed af national interesse - Danish Crown
Danish Crown er et slagteri placeret i en af Ringsted bys sydligste rammer. Slagteriet ligger i et udbygget erhvervsområde. Der er bygget andre erhverv nord for slagteriet, mens arealet vest for er udlagt til pladskrævende varer. Syd for ligger Affald+ genbrugsstation. Øst for virksomheden i sammen ramme er et stort uudnyttet areal. Arealet grænser optil flyvepladsen. Her har Danish Crown gode muligheder for at udvikle virksomheden, hvis de ønsker det.
Følgende rammer ligger helt eller delvist inden for konsekvensområdet for Danish Crown: 3B1, 3B2, 3B3, 3BE1, 3B2, 3C3, 3C4, 3D1, 3E1, 3E7, 3R4, 3T2, 3T3, 3T4.
Produktionsvirksomhed af national interesse - Dansk Auto Logik
Dansk Auto logik er en logistikvirksomhed, der modtager, opbevarer og fordeler personbiler. Virksomheden er placeret Ringsted sSyd i kommuneplanramme 3E8. Området inden for rammen er fuldt udnyttet. et udbygget erhvervsområde. Området hvor virksomheden er mod nord placeret langs banen. Der er etableret et spor indtil virksomheden fra jernbanen, der afgrænser kommuneplanrammen mod nord. , så tTransport til og fra virksomheden kan derfor foregå både via jernbane og via vejnettet. Syd for virksomheden ligger der arealer udlagt til erhvervsformål.
Følgende rammer ligger helt eller delvist inden for konsekvensområdet for Dansk Auto Logik: 3B4, 3B5, 3B6, 3E1, 3E7, 3R4, 3T2, 3T3, 3E2, 3E4, 3E5, 3E8, 3T4, 4R4, 4D5, 4BE1, 4BE2, 4B14, 4B10, 4B9, 4B6.
Ringsted Business Park Ringsted
For at sikre, at produktions- og transportvirksomheder fremadrettet kan placeres i Ringsted Kommune, er Ringsted Business Park Ringsted i kommuneplan 2017 udlagt til erhverv med miljøklasse 4-7.
Ringsted Business Park Ringsted giver mulighed for, at forskellige virksomheder med høj miljøklasse kan placeres i Ringsted Kommune. Området ligger lige nord for Vestmotorvejen med tilslutning til Hovedstadsområdet og Fyn/Jylland gennem via motorvejsnettet, og hele det øvrige Sjælland gennem via både hovedvejsnettet og motorvejsnettet. Dette giver området en unik placering for virksomheder.
Området kan indeholde virksomheder til produktionserhverv og til logistikerhverv, uden boliger påvirkes af forurening, der overstiger de vejledende grænseværdier.
Risikovirksomheder
Ringsted Kommune er efter en konkret vurdering ved at få etableret kommunens første risikovirksomhed. Virksomheden kommer til at ligge midt i har en enkelt risikovirksomhed, der er lokaliseret i Ringsted Business Park Ringsted i ramme 5E5. Det er en logistikvirksomhed der bl.a. transporterer, opbevarer og omlaster Virksomheden og vil producerer medicinalvarer.
Der er markeret en konsekvenszone på 500 meter rundt om virksomheden, og der i ramme 5E5 gjort opmærksom på risikovirksomheden, og at virksomhedens drifts og udviklingsmuligheder skal sikres.
Arealopgørelsen viser, at der i henhold til den tekniske fremskrivning er restrummelighed i de eksisterende erhvervsudlæg til at dække behovet for arealer til erhvervsbyggeri de næste 12 år. Vurderingen viser også, at de udlæg, der er til rådighed, er vanskelige at udnytte i det omfang, der er givet mulighed for i rammerne.
I Planstrategi 2024 fremgår det, at Byrådet vil arbejde for at udlægge et nyt grønt erhvervsområde med særligt fokus på bygge- og anlægsvirksomheder, samt mindre industrivirksomheder - herunder dem, der i dag er lokaliseret i Odinsvejskvarteret.
Med de udfordringer der er i de eksisterende uudnyttede rammer - 3E7, 3E5 og 3E2 - vil det være hensigtsmæssigt at udvide kommuneplanramme 3E5 med ca. 32 ha. Af de 32 ha er 8 ha udlagt til reservation for en mulig fremtidig udvidelse af Rute 14. Det efterlader 24 ha, som ved en bebyggelsesprocent på 50 svarer til en rummelighed på 12 ha.
En udvidelse af kommuneplanramme 3E5 vurderes at kunne kompensere for de udfordringer og manglende muligheder for udnyttelse, der er i de nuværende rammer. En udvidelse af 3E5 vil også kunne skabe bedre muligheder for at lave et erhvervsområde med gode, samlede løsninger, der kan karakterisere et grønt erhvervsområde og afhjælpe udfordringer med terrænnært grundvand og andre former for vand.
Det er af national interesse, at dert i kommuneplanen sikres, dels, at der udlægges områder forbeholdt særlige virksomheder, og at produktionsvirksomhedernes udviklingsmuligheder sikres.
Produktionsvirksomheder er virksomheder, der er omfattet af kravet om miljøgodkendelse eller om regelmæssige tilsyn.
Formålet med udpegningerne er at fastholde produktionsvirksomheder og undgå miljøkonflikter mellem produktionsvirksomheder og arealanvendelse til andre byformål fx f.eks. boliger, kontorer, institutioner og rekreative formål.
Ringsted Kommune har tidligere udlagt områder forbeholdt produktionsvirksomheder i den sydlige del af Ringsted by, Business Park Ringsted og Kærup Erhvervspark øst for byen.
Omkring begge udlæg er en konsekvenszone på 500 meter, hvori det ved planlægning eller etablering af miljøfølsom arealanvendelse eller typer af virksomheder, der er følsomme overfor andre virksomheders forurening, konkret skal vurderes.
I alle rammer, der ligger indenfor konsekvenszonerne, er det i rammens specifikke bestemmelser gjort opmærksom på, at området ligger inden for konsekvensområdet, og at virksomhedens drifts- og udviklingsmuligheder skal sikres.
Virksomhed af national interesse - Dansk Auto Logik
Dansk Auto Logik er en logistikvirksomhed, der modtager, opbevarer og fordeler personbiler. Virksomheden er placeret i kommuneplanramme 3E8 og området inden for rammen er fuldt udnyttet. et udbygget erhvervsområde.
Der er etableret et sidespor fra jernbanen til virksomheden. Transport til og fra virksomheden kan derfor foregå både via jernbane og via vejnettet. Syd for virksomheden ligger der arealer udlagt til erhvervsformål.
Følgende rammer ligger helt eller delvist inden for konsekvensområdet for Dansk Auto Logik: 3B4, 3B5, 3B6, 3E1, 3E7, 3R4, 3T2, 3T3, 3E2, 3E4, 3E5, 3E8, 3T4, 4R4, 4D5, 4BE1, 4BE2, 4B14, 4B10, 4B9, 4B6.
Business Park Ringsted
For at sikre, at produktions- og transportvirksomheder fremadrettet kan placeres i Ringsted Kommune, blev Business Park Ringsted i kommuneplan 2017 udlagt til erhverv med miljøklasse 4-7.
Business Park Ringsted giver mulighed for, at forskellige virksomheder med høj miljøklasse kan placeres i Ringsted Kommune. Området ligger lige nord for Vestmotorvejen med tilslutning til Hovedstadsområdet og Fyn/Jylland gennem via motorvejsnettet, og hele det øvrige Sjælland gennem via både hovedvejsnettet og motorvejsnettet. Dette giver området en unik placering for virksomheder.
Området kan indeholde virksomheder til produktionserhverv og til logistikerhverv, uden at boliger påvirkes af forurening, der overstiger de vejledende grænseværdier.
Risikovirksomhed
Ringsted Kommune har en enkelt risikovirksomhed, der er lokaliseret i Business Park Ringsted i ramme 5E5. Det er en logistikvirksomhed der bl.a. transporterer, opbevarer og omlaster medicinalvarer.
Der er markeret en konsekvenszone på 500 meter rundt om virksomheden, og der er i ramme 5E5 gjort opmærksom på risikovirksomheden, og at virksomhedens drifts og udviklingsmuligheder skal sikres.
Rammernes afgræsning er i revisionen ændret så de som udgangspunkt følger gældende lokalplaner og de tilhørende bestemmelser. Der er ikke ændret i anvendelsesbestemmelserne.
Produktionsvirksomhed af national interesse - Danish Crown
Danish Crown er et slagteri placeret i en af Ringsted bys sydligste rammer. Slagteriet ligger i et udbygget erhvervsområde. Der er bygget andre erhverv nord for slagteriet, mens arealet vest for er udlagt til pladskrævende varer. Syd for ligger Affald+ genbrugsstation. Øst for virksomheden i sammen ramme er et stort uudnyttet areal. Arealet grænser optil flyvepladsen. Her har Danish Crown gode muligheder for at udvikle virksomheden, hvis de ønsker det.
Følgende rammer ligger helt eller delvist inden for konsekvensområdet for Danish Crown: 3B1, 3B2, 3B3, 3BE1, 3B2, 3C3, 3C4, 3D1, 3E1, 3E7, 3R4, 3T2, 3T3, 3T4.
Planloven giver mulighed for, at der i en kommuneplan kan udlægges perspektivområder.
Perspektivområder er områder, der i den gældende kommuneplan ikke er inkluderet i rammerne, men som ønskes reserveret til særlige formål. Reservationen gør det muligt at tage hensyn til arealerne og deres mulige fremtidige anvendelse i kommunens øvrige planlægning - herunder at sikre, at principperne for byens udvikling efterleves.
Med denne kommuneplan udpeger Ringsted Kommune to perspektivområder til erhverv. Det er en udvidelse af Business Park Ringsted samt erhverv på arealerne ved Adamshøj syd for banen. Se mere i undertema 2.4. Perspektivområder til fremtidig erhvervsudvikling.
Planlovens krav om analyse af behov for arealer til erhverv
Som et led i udarbejdelsen af kommuneplanen skal behovet for nye udlæg til erhvervsformål for den kommende 12-årige planperiode fastlægges opgøres.
Planloven har fastsat en metode til det, der bestårende af tre trin: til at vurdere behovet. Trinene er:
- Trin – Det forventede arealbehov de kommende 12 år (bruttobehovet). Dette gøres på baggrund af historiske data fra anerkendte kilder f.eks. fx befolkningsprognose, Danmarks Statistik, byggeaktivitet offentlig gjort fakta etc.
- Trin - Restrummelighed, dvs. eksisterende byggemuligheder inden for ubebyggede områder. Som udgangspunkt er det arealer i kanten af byzonebyerne på såkaldt bar mark. i udlagte områder. Dette er en opgørelse af rummeliged (hvor mange boliger, der kan opføres) i allerede udlagte arealer til byvækst.
- Trin: Vurdering af behov for nye boligudlæg udlæg af nye arealer (nettobehov). Hvis rest-rummeligheden er mindre det forventede arealbehov (bruttobehov), er der behov for nye udlæg af arealer. til boligformål. Hvis rest-rummeligheden er lig med eller større end det forventede arealbehov (bruttobehov) er der ikke behov for at udlægge nye arealer.
Måden hvorpå arealbehovet udregnes på er: Bruttobehov - restrummelighed = nettobehov
De tre trin bliver gennemgået på de efterfølgende sider.
1. trin: Det forventede arealbehov de kommende 12 år
Ringsted Kommunes opgørelse af det forventede arealbehov for erhverv de kommende 12 år er vurderet på baggrund af en historisk fremskrivning af færdigmeldt byggeri til bygget erhverv de sidste 10 år.
Historisk fremskrivning
Erhvervsbyggeri
Ringsted Kommune har gennemgået kommunen erhverv. Ifølge BBR er der i Ringsted Kommune historisk bygget ca. 8,2 12 Ha ha erhverv i gennemsnit om året fra 2010 til 2019 2014 til 2023. Det svarer til et gennemsnit på 1,2 ha pr. år og samlet 14,4 ha for de næste 12 år.
Ringsted Kommune oplever generelt stor vækst og efterspørgsel fra virksomheder, der gerne vil placere deres erhverv i Ringsted Kommune.
2. trin: Restrummelighed i udlagte områder
Ved opgørelsen af Rrestrummeligheden af alle allerede udlagte i de ubebyggede områder udlagt til erhverv opgøres på baggrund af en gennemgang jf. styrelsens vejledning af skelnes der mellem hvilke områder, der er:
- Kommuneplanlagt
- Kommuneplanlagt og lokalplanlagt
- Kommuneplanlagt, lokalplanlagt og byggemodnet (disse arealer er ikke markeret særskilt, da arealerne ikke vil blive omfordelt.)
Restrummelighed i allerede udlagte arealer til bolig erhverv
Restrummeligheden for kommunens erhvervsudlæg er 135 Ha 58 ha.
Hovedparten af de 58 ha (53 ha) er inden for de tre rammer, der ligger syd for Ringsted by - 3E7, 3E5 og 3E2, og de er hverken lokalplanlagt eller byggemodnet.
De resterende arealer er enkelte ledige grunde i de øvrige erhvervsområder.
Inden for de udbyggede arealer er der ikke taget stilling til, om den enkelte ejendom er fuldt udbygget i henhold til den byggeret, de har. Formodentlig er der mange steder plads til at udvide inden for egne rammer.
Dertil kommer, at der i ramme 3E7, efter Danish Crown har lukket slagteriet, er opstået mulighed for, at arealer og bygninger kan udnyttes om omdannes til andre erhvervsformål.
3. trin: Vurdering af behov for nye boligudlæg erhvervsudlæg
Vurderingen af om der er behov for nye og flere udlæg vurderes ved:
Bruttobehov - restrummelighed = Nettobehov
Bruttobehovet er - under trin 1 ovenfor – opgjort 8,2 Ha til 1,2 ha pr. år svarende til 120 Ha 14,4 ha de kommende 12 år. Restrummeligheden er - under trin 2 ovenfor - opgjort til 58 ha. 11 Ha i de kommende 12 år.
Det betyder, at der teknisk set er rummelighed til at dække behovet for arealer til erhverv de næste 12 år.
Imidlertid hører det med til den samlede vurdering, at en stor del af de uudnyttede arealer er behæftede med begrænsninger. Der er dels hensynet til flyvepladsen, hvor der er restriktioner i forhold til mulighederne for at bygge, fordi der skal tages hensyn til landingsarealerne. Og dels er der i området udfordring med terrænnært grundvand, som skal kunne løses, hvis der skal kunne udvikles og bygges.
Ringsted Kommunes placering i direkte tilknytning til motorvej og jernbane, samt Kommunens nærhed til København og relativt lave grundpriser, rummer et potentiale for etablering af nye store og specialiserede erhvervsområder, som kan håndtere store nationale udviklingsprojekter.
Det resulterer i følgende:
Bruttobehov for udlæg til erhverv 8,2 Ha
Minus restrummelighed 11 Ha
Nettobehov -3,2 Ha
Bruttobehovet svarer i store træk til rummeligheden og der er dermed ikke behov for at udlægge yderligere områder til erhvervsformål.