3.3 Kollektiv trafik

Retningslinjerne for kollektiv trafik har til formål at angive, hvordan en velfungerende kollektiv trafikbetjening opretholdes og løbende tilpasses nye behov.

MÅL

  • Ringsted Kommune vil sikre en velfungerede kollektiv trafikbetjening.
  • Ringsted Kommune vil udnytte og understøtte sin centrale placering på jernbanenettet til både person- og godstransport. 
  • Ringsted Kommune vil sikre god mobilitetsplanlægning for de 30% af familierne, som ikke har egen bil. 

Foto fra Ringsted station

RETNINGSLINJER

3.3.a
Der skal sikres sammenhæng til den statslige og regionale jernbanetrafik i planlægningen af den kommunale busdrift og flextrafik.

3.3.b
Der skal sikres gode muligheder for at skifte mellem forskellige transportformer og god tilgængelighed til den kollektive trafik for alle grupper – særligt ved større trafikknudepunkter.

3.3.c
Det skal sikres at bus- og flextrafik løbende opdateres efter behov, så flest mulige borgere har mulighed for at blive betjent med bus eller flextrafik.

3.3.d
Der skal arbejdes for, at der skabes alternative transportmuligheder som for eksempel samkørselsordninger.

3.3.e
Landsbyernes faktiske størrelse, beliggenhed og funktioner – herunder skoleveje – skal lægges til grund for planlægningen af den kollektive trafik.

3.3.f
Det skal sikres, at planlægning og forbedring af eksisterende veje samt nye vejanlæg udføres under hensyntagen til den kommunale busdrift og bussernes kørselsgeometri.

3.3.g
Byomdannelse, byudvikling og fortætning i Ringsted By skal ske i samspil med planlægningen af den kommunale busdrift og flextrafik.

 

Den kollektive trafik skal invitere borgerne til at træffe et mere bæredygtigt transportvalg. Byudvikling og fortætning i stationsnære områder skal understøtte og opretholde togfrekvenser, mens den øvrige byudvikling i Ringsted og i byzonelandsbyerne skal understøtte og opretholde busdriften

Jernbanen

Jernbanen og den tilhørende pendlertrafik til og fra kommunen er af afgørende betydning for at fastholde Ringsted som attraktiv for bosætning, erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner

Ringsted station er et centralt regionalt knudepunkt for de statslige jernbaneforbindelser, der består af:

  • den nationale jernbane: Sjælland - Fyn – Jylland
  • den nye jernbane: Ringsted - Køge - København
  • den nationale jernbane: Ringsted - Rødby Færge med forbindelse til Hamborg

 

At Ringsted udgør et knudepunkt styrkes yderligere med anlægget af Femern-forbindelsen til Tyskland, der forventes at stå færdig i 2028 og stoppe i Ringsted. Herved bliver Ringsted også forbundet direkte med Europa.

Bustrafik

Busdriften skal ligesom jernbanen sikre en sammenhængende og attraktiv kommune for bosætning og arbejdspladser. Busdriften skal understøtte pendling og mobilitet til og fra Ringsted By, på tværs af kommunen samt til og fra kommunen og skal betjene både borgere og besøgende .  

Der er en velfungerende offentlig busbetjening i Ringsted Kommune med god tilslutning til offentlig transport uden for kommunen. Det er Ringsted Kommune, der fastsætter serviceniveauet for den offentlige bustransport inden for kommunens grænser. Region Sjælland har ansvaret for at sikre den tværgående bustrafik, der forbinder Ringsted til det øvrige Sjælland.

Kommunen vil fortsat arbejde for, at busserne bliver et mere bæredygtigt alternativt ved at udledningen af CO2 reduceres.

Busdriften kan med fordel tænkes sammen med skolebusser, flexture, plusture, samkørselsordninger og lignende. Det vil bidrage til fleksibel mobilitet i, til og fra kommunen samtidig med, at det bidrager til mere bæredygtige transport.