Retningslinjerne for cykelruter har til formål at angive hvilken hensyn der skal tages ved planlægning for og etablering af nye cykelstier samt renovering af eksisterende cykelstier.
MÅL
- Ringsted Kommune vil arbejde for at gøre cyklen til et attraktivt valg ved at skabe flere trafiksikre, tilgængelige og fremkommelige cykelforbindelser i kommunen.
- Ringsted Kommunes Cykelstrategi skal fungere som en langsigtet strategisk rammeplan, der skal videreudvikle Ringsted som en cykelvenlig kommune; herunder særligt de tre mål:
-
- Flere cyklister - inden 2030 skal cykelturene øges med 25% i forhold til 2024.
- Flere børn skal cykle til skole - i 2030 skal 50% af skolebørnene cykle til skole
- Færre ulykker med cyklister - inden 2030 skal antallet af ulykker reduceres med 50%
- Cykelstrategien skal understøtte Klimaplanens Kommunes Klimaplan har en målsætning om, at 80% af de korte ture på 0-2 km foregår ved aktiv transport i 2030.
Kort 3.4 - Hovedrutenet for cyklister
Kort 3.4 til venstre giver et overblik over eksisterende cykelforbindelser.
RETNINGSLINJER
3.4.a
Ringsted Kommunes eksisterende cykelforbindelser er markeret på kort. 3.4
3.4.a
Ringsted Kommunes hovedrutenet for cyklister med eksisterende og planlagte cykelruter er angivet i Cykelstrategien og vist på kort 3.5. Se Cykelstrategien her
3.4.b
Vejdirektoratet er vejmyndighed på eksisterende cykelstier langs statsveje. Ringsted Kommune er vejmyndighed på øvrige cykelstier og sikrer standarden af cykelstier i forhold til bl.a. typer af belægning, brede, belysning osv.
3.4.c
Belægningen på cykelstier, der primært bruges til transport, skal være jævn og egnet til cykling.
3.4.d
Det skal, i planlægning eller ved anlæg, tilstræbes, at cykelstier skal forbindes til og/eller kobles på eksisterende cykelstier og/eller rekreative stier for, at skabe større sammenhænge og tilgængelighed på tværs i kommunen. Principper vist i Cykelstrategiens hovedrutenet skal følges.
3.4.e
Renovering og anlæg af nye cykelstier i Ringsted By, hvor der i dag færdes mange cyklister, skal prioriterest for at skabe bedre og mere sikre forbindelser til flest muligt. i Ringsted by.
3.4.f
Cykelstier, der forbinder boligområder og kommunes skoler, skal prioriteres for at skabe sikre skoleveje.
3.4.g
Ved fortætning, omdannelse og byudvikling i Ringsted By skal cykelstier og gode cykelparkeringsforhold sikres.
3.4.h
Planlagte lokale cykelstier skal indarbejdes i eventuelle lokalplaner for at sikre, at de bliver etableret.
Ringsted Kommune indleder fortsætter i denne kommuneplan arbejdet med at forbinde kommunens cykelstier i et sammenhængende netværk transportstier og rekreative stier, så der skabes tilgængelige og sikre forbindelser mellem boligområder og forskellige destinationer i kommunen, og boligområder kan skabes en større sammenhæng i kommune som gøre det mere attraktivt at gå og cykle.
Ringsted Kommunes Cykelstrategi 2024-2030 fungerer som strategisk rammeplan for dette arbejde, så Ringsted fortsat udvikles til en grønnere og mere cykel- og fodgængervenlig by kommune med et særligt fokus på at sikre skolestier mellem kommunes skoler og boligområder.
Flere stier i Ringsted by, der forbinder bydele og vigtige knudepunkter med gode, trafiksikre stiforbindelser skaber et grundlag for at udvikle Ringsted by
Dette er udfoldet yderligere under tema 4 Blå og grønne strukturer. et ”Det Blå og Grønne”
Generelt arbejdes der for at skabe bedre cykelstier på tværs i kommunen