Sektorplaner

Sektorplaner

INDSATSOMRÅDER

Hovedindsatsen i strategien

Visionen i denne strategi er at få udbygget hele kommunes geografi med et sammenhængende hovedrutenet, som den primære indsats i strategien.

Et sammenhængende hovedrutenet er forudsætningen for at kunne tilbyde gode, sikre og fremkommelige korridorer for cykeltrafikken – uanset alder og erfaringsniveau.

Med udpegningen af det sammenhængende hovedrutenet, skal der sikres et robust plangrundlag til at prioritere og udbygge med nye cykelstianlæg i forbindelse med f.eks. byudvikling, vejombygninger- og renoveringer m.m.

Øvrige indsatsområder

Udover hovedindsatsen i cykelstrategien er der yderligere udpeget ti indsatsområder, der erfaringsvis har stor betydning for cyklisternes oplevede komfort, fremkommelighed og sikkerhed. Og som med koordineret indsats og investering kan være med til at fastholde og tiltrække nye cyklister i Ringsted Kommune.

De overordnede indsatsområder er ikke prioriteret indbyrdes.

Cykelstrategien beskæftiger sig kun med indsatser, der direkte fokuserer på cyklisternes forhold. Strategien beskæftiger sig således ikke direkte med mulige reguleringer af den øvrige trafik.

 

 

1. ET SAMMENHÆNGENDE HOVEDRUTENET 

For at få flere til at cykle er det vigtigt at sikre, at cyklen kan fungere som et reelt transportmiddel for borgerne. Dette kræver som minimum et netværk af sammenhængende cykelstier og hensigtsmæssige ruter ad øvrige veje, der forbinder kommunens forskellige destinationer med boligområderne.

Læs mere her. 

 

2. TRAFIKSIKKERHED OG TRYGHED

Det er vigtigt at sikre høj trafiksikkerhed på vej- og stinettet for cyklister. Ringsted Kommune har en stærk tradition for at udforme trafiksikre løsninger for cyklister, men der er stadig områder med behov for forbedring. En uheldsanalyse vil blandt andet identificere de farlige steder for cyklister og foreslå forbedringstiltag, herunder etablering af belysning for at øge trygheden.

Læs mere her.

 

3. ØGET FREMKOMMELIGHED

Et centralt princip for etablering af god infrastruktur for cyklister er, at de aldrig bør tvinges af cyklen for at passere forhindringer som stibomme, trapper og stejle ramper. Desuden bør cykling være muligt og tilladt på hele vejnettet. Med denne indsats identificeres nuværende udfordringer med cyklisters fremkommelighed, og der peges på tiltag til fremtidig implementering af initiativer, der fremmer cykling.

Læs mere her.

 

4. SIKRE SKOLEVEJE

Ringsted Kommune har stort fokus på at få flere børn til at cykle til skole. At sikre gode forhold for cykling til skole bidrager til at skabe sunde og aktive børn. På lang sigt er gode cykelforhold til skoler en forudsætning for bæredygtige transportvaner hos den næste generation. Ringsted Kommune ønsker fortsat at arbejde både strategisk og konkret med at sikre gode forhold for cyklister omkring skoler.

Læs mere her.

 

5. BEDRE CYKELPARKERING

Enhver cykeltur starter og ender med en parkeret cykel. Etablering af cykelparkering ved relevante destinationer som skoler, indkøbscentre, offentlige bygninger og trafikknudepunkter er vigtig for at fastholde og tiltrække nye cyklister. Indsatsen vil primært fokusere på at øge antallet af parkeringsmuligheder, med den rigtige udformning og placering.

Læs mere her.

 

6. SKILTNING OG VEJVISNING

Selvom de fleste ture køres ad ruter cyklisterne kender i forvejen, er der stadig brug for vej- og ruteanvisning til de ture, hvor cyklisterne ikke kender vejen. Med indsatsen udpeges der en struktur for skiltning af lokale ruter samt skiltning af væsentlige mål i Ringsted Kommune.

Læs mere her. 

 

7. FORBEDRET DRIFT OG VEDLIGEHOLD

Som cyklist er det vigtigt, at man kan cykle på stier med gode jævne belægninger og uden huller – året rundt. Dette stiller særlige krav til kommunens rutiner for renhold, glatførebekæmpelse, snerydning samt prioritering af slidlagsarbejder. Med indsatsen formuleres en række krav til standarden for drift og vedligehold af kommunens hovedrutenet.

Læs mere her.

 

8. FREMME AF KOMBINATIONSREJSER

Målet med indsatsen er at forbedre mulighederne for kombinationsrejser, hvor cyklen indgår som en del af den samlede rejse, herunder i forbindelse med den kollektive trafik. Nogle af indsatserne vil være at undersøge muligheden for at tage cykler med i den kollektive trafik, samt mulighederne for implementeringen af en by- og pendlercykelordning.

Læs mere her.

 

9. ENSARTET STANDARD I UDFØRELSEN

Ved alle nye vejprojekter og renovering af eksisterende vejanlæg skal det sikres at cykelfaciliteter indarbejdes bedst muligt og på et niveau, der matcher de politiske mål. Med indsatsen vil der bl.a. blive lagt vægt på udarbejdelsen af en ensartet standard for udformning af cykelfaciliteter, der henvender sig til både interne medarbejdere og eksterne rådgivere.

Læs mere her.

 

10. INFORMATION, KOMMUNIKATION OG KAMPAGNER

Med indsatsen skal der sættes fokus på at øge borgenes kendskab til kommunens tilbud omkring cykelforholdene gennem afholdelsen af en række kampagner og events. Herunder skal det generelt søges at fremme brugen af cyklen som transportmiddel i kommunen gennem en koordineret kampagneindsats.

Læs mere her.

 

11. DATAINDSAMLING OG EVALUERING

For at kunne evaluere cykelindsatsen i Ringsted Kommune vil indsatsområdet inkludere systematiske og regelmæssige trafiktællinger, brugerundersøgelser, uheldsanalyser og lignende tiltag.

Læs mere her.