INDSATSOMRÅDE 1:
ET SAMMENHÆNGENDE HOVEDRUTENET
Ringsted Kommune vil gøre en indsats for løbende at udbygge og forbedre hovedrutenettet for cyklister.
Indsatsen omfatter generelt fjernelse af ”missing links” og forbedringer af sammenhængen i rutenettet – i form af anlæg af manglende stier og forbedring af dårlige krydsninger – ligesom ruterne skal synliggøres gennem skiltning og udgivelse af et cykelstikort.
Det udpegede hovedrutenet omfatter et væsentligt antal kilometer vej- og stiforløb, hvor der på sigt vil skulle etableres cykelfaciliteter. Projekterne vil løbende blive prioriteret i forbindelse med den årlige anlægsplan, og med baggrund i cykelstrategiens klassificering af rutenettet. Den efterfølgende planlægning skal sikre, at udbygninger på hovedrutenettet indarbejdes i lokalplaner og øvrige vej- og trafikplaner i Ringsted Kommune.
STRATEGI OG INDSATSER
Hovedrutenettet er udpeget således, at det opfylder følgende to primære betjeningskrav:
- Hovedrutenettet skal forbinde større boligområder med cykeltrafikkens vigtigste rejsemål (skoler, kultur- og uddannelsesinstitutioner, større erhvervsområder, sportsanlæg og trafikknudepunkter)
- Hovedrutenettet skal forbinde de enkelte oplandsbyer med hinanden og Ringsted Bymidte.
BAGGRUND
Ringsted Kommune er generelt velforsynet med cykelstier. Stinettet forbinder næsten alle boligområder med de vigtigste destinationer for cykeltrafikken, såsom skoler, arbejdspladser, indkøbssteder, idrætsanlæg og kulturtilbud.
Derudover giver stinettet flere steder god adgang til en række rekreative hovedmål og de fleste oplandsbyer i kommunen.
Ringsted er en kommune med omkring 10-12 km fra Ringsted Bymidte til kommunegrænserne i alle retninger. Med korte afstande og et forholdsvis fladt terræn er Ringsted Kommune én af Danmarks mest ideelle cykelkommuner.
Det sammenhængende hovedrutenet for cyklister i denne cykelstrategi er udpeget med det formål at målrette indsatsen mod de dele af nettet, som vurderes at have størst betydning for nuværende cyklister og for at tiltrække potentielle nye cyklister.
I Ringsted Kommune er der cirka 7,6 meter cykelsti pr. indbygger.
Til sammenligning er der i Køge Kommune kun 5,1 meter cykelsti pr. indbygger, mens tallene for Odense og Aarhus Kommuner er henholdsvis 4,0 og 3,3 meter cykelsti pr. indbygger.
I forhold til kommunens størrelse og indbyggertal har Ringsted Kommune således et ret omfattende stinet.
RINGSTED KOMMUNES SAMMENHÆNGENDE HOVEDRUTENET
Det samlede hovedrutenet er naturligt mest fintmasket i de centrale bydele. Opbygningen afspejler, at antallet af rejsemål og cyklister stiger, jo tættere man kommer på det centrale Ringsted. Længere ude forbinder hovedrutenettet oplandsbyerne med hinanden. Via radialer er der sikret adgang til Ringsted Bymidte fra alle større bysamfund.
Ved den konkrete udpegning af hovedrutenettets forløb, er der taget hensyn til det eksisterende stinet og cyklisternes rutevalg. Hovedrutenettet omfatter ikke helt lokale ruter, f.eks. lokale stier som er anlagt i nyere boligområder, og som primært benyttes af områdets beboere.
Cykelstrategiens indsats dækker således alene det overordnede cykelrutenet.
Hovedrutenettets stiklasser
Hovedrutenettet er opdelt i tre klasser. Stiklasserne skal udgøre grundlaget for prioriteringer af udbygninger og forbedringer.
De enkelte anlæg – i tilknytning til de udpegede dele af primære-, sekundære- og oplandsruter med behov for forbedringer – skal afklares nærmere og efterfølgende detailprojekteres. Herunder fastlæggelsen af den endelige linjeføring.
Cykelrutenettet er opdelt i følgende stiklasser:
De røde ruter henvender sig primært til de længere cykelture, og tager udgangspunkt i, at langt de fleste cykelture er op til 5-8 km. Fra flere større byområder uden for Ringsted Bymidte skønnes der dog at være potentiale for længere pendlerture – især grundet udbredelsen af elcykler. De røde cykelruter har alle forbindelse til Ringsted Bymidte.
Overordnet set betjener det røde cykelrutenet den kommunale og regionale cykeltrafik. De røde cykelruter skal opfattes som cyklisternes ”motorveje”, hvor der stilles krav til en større grad af fremkommelighed og sikkerhed.
Udbygninger og eventuelle forbedringer på de røde cykelruter skal som det væsentligste være medvirkende til at minimere rejsetidsforskellen mellem cykel og bil på de kortere og mellemlange ture (under 8 – 12 km.) og gennem en meget høj komfort og serviceniveau at gøre lidt længere cykelture attraktive.
De blå cykelruter tilgodeser primært cyklister på de kortere ture, og dér, hvor der i dag typisk er flest eksisterende cyklister. Herunder betjening af skoleveje Cykeltrafikmængderne på de blå cykelruter er mange steder betydelige, og der stilles derfor samme krav til stinettets vedligeholdelse samt cyklisternes sikkerhed og fremkommelighed som ved de røde cykelruter. Strækninger med betydelige gener fra den øvrige trafik og uden cykelfaciliteter bør prioriteres ved fremtidige udbygninger.
De blå cykelruter består dels af eksisterende stier i eget tracé, dels af cykelstier langs de overordnede radial- og ringveje. Desuden forløber en del af de blå cykelruter ad mindre lokalveje uden stianlæg.
De grønne cykelruter er udpeget så de skaber sammenhængen mellem de fritliggende bysamfund og det øvrige hovedrutenet.
De grønne cykelruter betjener ofte ikke mange cyklister, men kan prioriteres såfremt det ønskes at binde bysamfundene sammen med cykelfaciliteter.
De grønne cykelruter består dels af stier i eget tracé, dels af mindre lokalveje, hvor cyklister færdes sammen med den øvrige trafik samt langs 2 minus 1 veje.
Usammenhængende cykelinfrastruktur i Ringsted By
Ringsted By har den største koncentration af cyklister i kommunen, og der er i de senere år blevet investeret betydeligt i anlæggelsen af cykelstier, cykelbaner og andre faciliteter for cyklister i Ringsted Bymidte.
Selvom der er mange cykelfaciliteter, fremstår infrastrukturen stadig usammenhængende.
Dette betyder, at flere overordnede strækninger ikke er særligt cykelvenlige. For at imødekomme den nuværende cykeltrafik og motivere flere til at vælge cyklen i fremtiden, er forbedringer i Ringsted Bymidte afgørende.
Cykelstinettet er generelt godt udbygget langs de større indfaldsveje, men der mangler især gode og intuitive ruter på tværs af bymidten og ud til centrale mål som Ringsted Sportscenter. En bedre forbindelse mellem Benløse og Ringsted Station vil også være nødvendig.
I tætte byområder kan det være en udfordring at finde plads til nye cykelstier, og mange steder vil det være nødvendigt at omdisponere eksisterende vejareal.
Eksempler på generelle indsatser
• Forsøg med etablering af cykelgader
• Nedsættelse af hastigheden på udvalgte strækninger uden cykelfaciliteter
• Forsøg med midlertidige omdannelser af strækninger i sommermånederne
• Cykling tilladt mod ensretning på flere gader