Sektorplaner

Sektorplaner
 

INDSATSOMRÅDE 10:
KOMMUNIKATION, INFORMATION OG KAMPAGNER

Erfaringen viser, at anlæg af flere cykelstier ikke alene får flere til at cykle. Information, dialog og adfærdskampagner er mindst lige så vigtigt i arbejdet med at ændre borgernes transportvaner - så de eksempelvis lader bilen stå og i stedet tager cyklen.

 
 

STRATEGI OG INDSATSER 

Ringsted Kommune vil gøre en indsats for fortsat markedsføring af borgernes kendskab til cykelforholdene i kommunen.

Indsatsen lanceres under kampagnetitlen Ringsted Cykler. Strategien er at gøre indsatsen til et fælles projekt for borgerne, på lige fod med forvaltningens arbejde med at omsætte og realisere de politiske målsætninger. På den måde løftes indsatsen i flok. 

BAGGRUND 

Informationen om kommunens cykeltilbud skal styrkes. Ringsted Kommune vil arbejde for at øge borgernes kendskab til kommunens cykeltilbud gennem forskellige kampagner og events for at fremme brugen af cyklen som transportmiddel.

RINGSTED CYKLER

Under kampagnetitlen Ringsted Cykler skal Ringsted brandes som en ”cyklistvenlig kommune” med øget fokus på forbedring af de detaljer, der har stor betydning for cyklister. Dette omfatter bl.a. gode cykelparkeringsfaciliteter, rene og jævne cykelstier, samt kampagner og events. Små projekter og forbedringer vil fremstå mere synlige og skabe flere oplevelser af Ringsted som en cyklistvenlig kommune gennem en ensartet kommunikationsindsats.

Etablering af cykelbarometre, luftpumper og drikkefontæner kan derudover være med til at underbygge og forstærke borgernes oplevelse af Ringsted Kommune som et sted, hvor der bliver gjort noget særligt for cykeltrafikken.

 
 

Eksempel på tilbagevendende event under Ringsted Cykler

Under kampagnen Ringsted Cykler kan der som eksempel gennemføres en årlig tilbagevendende begivenhed. Formålet med eventen er at samle alle relevante aktører med interesse for cykelfremme, hvilket bl.a. inkluderer cykelhandlere, interesseorganisationer, lokale myndigheder og cykelentusiaster.

Arrangementet skal sigte mod at fremme cykelkulturen, øge bevidstheden om cyklens mange fordele og skabe netværk blandt deltagere, der arbejder for at forbedre cykelforholdene i kommunen.

Eksempler på øvrige indsatser:

  • Styrkelse af hjemmeside og udarbejdelse af stikort.

  • Gennemførelse af en række kampagner og events for cykelfremme målrettet flere forskellige brugere.

  • Udlån af specialcykler via et ”Cykelbibliotek”

  • Fremme af cykling internt i kommunen

  • Samarbejde med virksomheder, hoteller og foreninger omkring cykelfremme