Sektorplaner

Sektorplaner
 

INDSATSOMRÅDE 2:TRAFIKSIKKERHED OG TRYGHED 

Ringsted Kommune har i mange år arbejdet på at forbedre trafiksikkerheden for cyklister. Til trods for indsatsen kommer mange cyklister stadig til skade i trafikken, og denne udvikling skal ændres.




 

 

STRATEGI OG INDSATSER

Det er afgørende at sikre høj trafiksikkerhed på vej- og stinettet for cyklister. Ringsted Kommune har en god tradition for at udforme trafiksikre løsninger for cyklister, men der er stadig områder, hvor forbedringer er nødvendige.

Ringsted Kommune vil arbejde målrettet på at forbedre både trafiksikkerheden og trygheden for cyklister.

BAGGRUND 

I den seneste 5-årige periode fra 2018 til 2022 er 20 cyklister kommet til skade i trafikken, hvoraf 2 er blevet dræbt.

Selvom uheldsudviklingen har været faldende de seneste 5 år, skal dette ses i lyset af et kraftigt fald i antallet af cykelture i kommunen i samme periode.

Mørketal
De angivne ulykkestal i denne strategi stammer fra politiets officielle uheldsregister, men mange ulykker bliver ikke rapporteret. Det anslås, at kun ti procent af cykelulykkerne indgår i den officielle statistik, hvilket omregnet betyder, at op mod 60 cyklister årligt i virkeligheden kommer til skade i Ringsted Kommune.

Bedre data kan hjælpe med at finde de nødvendige fysiske og adfærdsmæssige tiltag for at reducere ulykkerne og kaste et mere reelt lys over omfanget af ulykker med cyklister involveret.

 

Udviklingen i antallet af personskader med cyklister i Ringsted Kommune

Kilde: Vejdirektoratets uheldsstatistik 2024



NØGLETAL OM CYKELUHELD I RINGSTED KOMMUNE

Kilde: Vejdirektoratets uheldsstatistik 2024

Personskadeulykker med cyklister fordelt på aldersgrupper

De fleste ulykker (23 %) med cyklister i Ringsted Kommune sker for personer i aldersgruppen 51-65 år.

Børn mellem 0 og 12 år står for knap 10 % af de cyklister, der kommer til skade i trafikken.

 

Personskadeulykker med cyklister fordelt på modpart

Cyklister kommer oftest til skade i trafikken ved kollision eller påkørsel med en personbil (66 %). Kun 4 % af ulykkerne sker som eneulykker, men dette tal er formentlig ikke retvisende grundet de store ”mørketal” på især cykelulykker.

 

Personskadeulykker med cyklister fordelt på ulykkessituation

Statistikken viser, at knap 65 % af personskadeuheldene med cyklister
sker i byzoner. Langt størstedelen af personskadeulykkerne med cyklister sker i kryds (80 %), enten som krydsnings- eller svingningsuheld.

 

Øget bevidsthed omkring eget ansvar
Cyklister har også et individuelt ansvar for at sikre deres egen sikkerhed i trafikken.

Analyser fra andre kommuner viser, at for høj fart, dårlig cykelvedligeholdelse, alkohol og manglende koncentration er nogle af de faktorer, hvor cyklister kan forbedre deres egen sikkerhed.

Lavere hastighed
Høj hastighed har stor betydning for alvorligheden af ulykker med cyklister. Risikoen for alvorlige skader stiger eksponentielt ved hastigheder over 30 km/t.

Eksempler på indsatser:

  • Forbedring af trafiksikkerheden i de mest ulykkesbelastede kryds og strækninger

  • Systematisk trafiksikkerhedsinspektion af alle kryds på hovedrutenettet

  • Gennemførelse af kampagner omkring cyklisters adfærd og uheldsrisici

  • Forsøg med nye tiltag til forbedring af trafiksikkerheden

  • Reduktion af bilers hastighed på udvalgte veje i de tættere bebyggede områder
 

KONTAKT

Har du forslag til kryds eller strækninger, hvor trafiksikkerheden og trygheden for cyklister kan forbedres? 

Send os en e-mail på adressen: vejogejendom@ringsted.dk