INDSATSOMRÅDE 3:
ØGET FREMKOMMELIGHED
Et gennemgående princip for etablering af god infrastruktur er, at cyklister aldrig bør tvinges af cyklen for at passere forhindringer som stibomme, trapper og stejle ramper. Derudover bør cykling være muligt og tilladt på hele vejnettet.
Et sammenhængende rutenet med cykelstianlæg garanterer dog ikke altid, at stinettet opfattes som sammenhængende og fremkommeligt. Mange utrygge kryds og for eksempel bomanlæg kan medføre, at cyklister oplever ruten som utilgængelig, besværlig og i sidste ende uinteressant.
God fremkommelighed for cyklister opnås gennem prioriteringer i signalanlæg, smutveje gennem byen, ruter ad trafikrolige veje samt cykelstier i eget tracé. Disse tiltag hjælper med at fastholde eksisterende cyklister og tiltrækker samtidig nye cyklister.
STRATEGI OG INDSATSER
Ringsted Kommune vil arbejde på at forbedre fremkommeligheden for cyklister.
For at forbedre cyklisternes fremkommelighed vil det som hovedregel være tilladt at cykle mod ensretningen, med forbud som en undtagelse.
Cyklister skal opleve så få forhindringer som muligt på deres rute. Med indsatsen kan forhold der begrænser fremkommeligheden for cyklister kortlægges og der kan anvises forbedringstiltag.
BAGGRUND
Manglende fremkommelighed er især et problem ved de større, trafikerede signalregulerede og vigepligtsregulerede kryds med lange ventetider for cyklister. Disse kryds udgør desuden ofte et utrygheds- og sikkerhedsproblem for cyklister.
Langs mange cykelruter i kommunen er der allerede gjort tiltag for at forbedre både sikkerheden og fremkommeligheden i kryds, men der er lang vej endnu, hvis hele hovedrutenettet skal sikres bedst muligt.
Hvert fremkommelighedstiltag, der forbinder dele af et eksisterende net, vil derfor fremme cykeltrafikken.
Eksempler på indsatser, der forbedrer cyklisternes fremkommelighed:
• Prioritering af cyklister i signalanlæg
• Bedre registrering og anmeldelse for cyklister i kryds
• Etablering af cykelbokse i signalanlæg
• Vende vigepligt til fordel for cyklister i kryds
• Før-grønt for cyklister i signalanlæg
• Fremføre cykelstier i signalanlæg
• Højresvingsbaner udenom signalanlæg (shunts)
• Cykelstier udenom busholdepladser og T-kryds
• Etablering af niveaufrie krydsninger
• Højresving for rødt
Stibomme er ofte til stor gene for cyklister og kan i en række tilfælde være nærmest umulige at passere med en ladcykel. Derfor vil stibomme blive erstattet med andre tiltag, såsom bump, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt.
KONTAKT
Har du forslag til kryds eller strækninger, hvor fremkommeligheden for cyklister kan forbedres?
Send os en e-mail på adressen: vejogejendom@ringsted.dk