Sektorplaner

Sektorplaner
 

INDSATSOMRÅDE 9:
ENSARTET STANDARD I UDFØRSLEN

Målet med indsatsområdet er at sikre, at vejprojekter i Ringsted Kommune designes med cykeltrafikken i tankerne på et niveau, der opfylder de politiske mål omkring fremme af cyklisme. Hovedgrebet er udviklingen af en ensartet standard for udførslen af vej- og stiprojekter. 

Standarden for udførelse skal som det væsentligste sikre, at ny infrastruktur for cyklister anlægges ensartet, sikkert og trygt, samtidig med at den integreres med andre byrumsprioriteter.

 
 

Ringsted Kommune vil arbejde på at sikre et højt kvalitetsniveau for cyklister ved alle fremtidige vej- og stiprojekter.

BAGGRUND

Ambitionsniveau og eksisterende løsninger
Selvom der findes danske vejledende vejregler for udformning af cykelinfrastruktur, er formålet med manualen at fastlægge et højere ambitionsniveau med øget fokus på cyklisternes fremkommelighed og sikkerhed.

I Ringsted Kommune findes der mange forskellige udformninger af cykelfaciliteter, ofte uden tilstrækkelig hensyntagen til brugerne, som fx for smalle cykelstier og uklare vigepligtsforhold ved krydsninger.

Inklusion af alle aldre og flere pladskrævende cykler
Den ideelle cykelkommune skal kunne rumme cyklister i alderen fra 8 til 80 år. Når det fungerer for de yngste og for de ældste, fungerer det nemlig som udgangspunkt for alle cyklister.

I Ringsted Kommune ses en stigning i brugen af ladcykler, som kræver mere plads end almindelige cykler. Der skal derfor tages hensyn til stibredder på hovedrutenettet for at støtte denne udvikling.

Strækninger med mange cyklister kræver også bredere stier, mens cykelstier i landzone kan være smallere, hvis der er minimal trafik.

Manualen kan indeholde principper for udformning af cykelfaciliteter, der tager hensyn til de mangeartede behov forskellige målgrupper af cyklister stiller.

Forhindringer og tilgængelighed
Stibomme, trappeanlæg og andre forhindringer kan udgøre betydelige udfordringer for cyklister, især dem med bredere cykeltyper som ladcykler eller cykelanhængere.

Disse forhindringer kan begrænse fremkommeligheden og skabe unødvendige stop, hvilket forlænger rejsetiden, skaber frustration og øger risikoen for sammenstød. Dårligt designede krydsninger og smalle passager kan yderligere komplicere cyklisternes færden og skabe potentielt farlige situationer.

Standarden kan blandt andet med baggrund i kørekurver for lad- og specialcykler anvise anbefalinger til udformning af kurveradier, passagebredder mm. når der designes forskellige cykelfaciliteter.

 



 

Eksempel på indsats:

  • Udarbejdelse af en standard for etablering af cyklistfaciliteter, der henvender sig til kolleger og rådgivere. Standarden skal omsætte Ringsted Kommunes cykelstrategi til praktisk anvendelige retningslinjer på projektniveau.