MÅL
- Ringsted Kommune har mål for, at al fossil transport udfases.
- Nye erhvervsområder udlægges så rammerne for den grønne omstilling er på plads
RETNINGSLINJER
- Ladestanderanlæg placeres i nærheden af andre eksisterende vejnet som i tilfældet ved placering af P-pladser, tankstationer o.lign.
- Ladestanderanlæg til tung transport, såsom lastbiler, tilstræbes placeret i nye erhvervsområder, så ladeinfrastrukturen er tilpasset og understøtter områdets eget energibehov.
- Lynladeanlægspladser, der opfylder samme krav til tilgængelighed, dimensioner og brugervenlighed som traditionelle parkeringspladser, kan indgå som en del af parkeringsnormen på lige fod med øvrige pladser.
Ladepunkter for personbiler
Den stigende udvikling i antallet af elbiler på vejene øger behovet for ladepunkter. salget af personbiler viser at andelen af elbiler er støt stigende.
Transportministeriet opgør løbende udviklingen for antallet af elbiler og ladepunkter. I december 2023 var andelen nyinregistrerede elbiler steget til 51 pct.
Tilsvarende er antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter stigende. Tallene fra 4. kvartal 2023 viser, at udviklingen i ladestandere sker
over hele landet.
Udviklingen af antal offentligt tilgængelige ladepunkter i Ringsted Kommune er med udgangen af 2023 opgjort til 5 ladepunkter pr. 1000 indbygere, hvilket placerer Ringsted i top 20 på landsplan.
Der ventes et forsat behov for udbygning af antallet for ladepunkter.
Ladestandere til tung transport
Udviklingen i elektrificeringen af busser og lastbiler ventes de kommende år at tage fart. Pt. er der generelt få offentligt tilgængelige ladepunkter for tung transport. Senest har Vejdirektoratet vedtaget en plan for udrulning af ladeinfrastruktur til tunk vejtransport.
Vejdirektoratet baserer sin planlægning på eb forventning om, at det i 2035 er nødvendigt at etablere 13 ladeparker, hvoraf syv placeres ved grænseovergange.
Hvad angår natopladning er der behov for at placere i alt 187 ladepladser, der dækker efterspørgslen på rastepladserne langs statsvejnettet. Den nærmere placering skal afklares.
Lokalt i Ringsted Kommune ventes behov for at kunne lade tung transpor i fremtiden.
Lynladestanderanlæg
Der er en betydelig vækst i elbilmarkedet, og både nationale og kommunale mål tilstræber en elektrificering af transportsektoren. Almindelige ladepladser tæller allerede med i parkeringsnormen, hvilket betyder, at parkeringspladser med opladningsmuligheder i dag bidrager til opfyldelsen af parkeringskravene ved nybyggeri eller ændret anvendelse. Lynladeanlægspladser kan således også indgå i parkeringsnormen, forudsat at de opfylder de samme krav til tilgængelighed, dimensioner og brugervenlighed som traditionelle parkeringspladser. Ved at der ikke skelnes mellem de to typer ladestationer i normeringen, fremmes en fleksibel planlægning, som både imødekommer elbilisters, detailhandlere og udvikleres varierende behov. Samtidig forventes det, at inkluderingen af lynladeanlæg på samme vilkår som almindelige ladepladser vil styrke overgangen til en mere bæredygtig transportsektor, i tråd med de nationale og kommunale mål på området.