Kommunal service i virksomhedshøjde

 

Nye virksomheder skal bydes velkommen til Ringsted Kommune så de føler sig inviteret ind i det lokale fællesskab og får kendskab til tilbuddene i den lokale erhvervsservice og en let vej ind til kommunen.

Kommunen møder virksomhederne i forbindelse med en række kerneopgaver som lovpligtige tilladelser og tilsyn, og servicetilbud som virksomhederne frit kan vælge til eller fra. Det betyder, at mange forskellige dele af kommunens organisation møder virksomhederne i mange forskellige roller. For at kunne leve op til virksomhedernes behov og forventninger skal Ringsted Kommune levere en tværgående og løsningsorienteret service, uanset om kommunen møder virksomheden som myndighed eller sparringspartner.

Når Ringsted Kommune møder en virksomhed som myndighed, fx i forbindelse med miljøtilsyn eller byggetilladelser, kan der være meget på spil for virksomheden og dens drift og udviklingsmuligheder. Derfor er det afgørende, at kommunens medarbejdere mestrer balancen mellem at håndhæve love og regler og samtidig være virksomhedens sparringspartner med fokus på et fælles ønske om at finde gode løsninger.

Alt i alt er det Byrådets ambition, at Ringsted Kommune opleves som en kompetent og relevant samarbejdspartner, der leverer høj service i virksomhedshøjde.

 

Initiativer:

Byrådet vil arbejde for at det skal være nemt for virksomheder at komme i gang og komme videre. Overordnet set er målet for enhver kontakt mellem virksomhederne og Ringsted Kommune at tilgodese virksomhedernes behov og ønsker så vidt det er muligt. Vi vil sørge for, at virksomhederne oplever en let tilgængelig og professionel sagsbehandling, hvor den enkelte medarbejder har blik for at deres afgrænsede ydelse kun er ét element i kommunens samlede palette af tilbud til erhvervslivet.

Desuden vil Ringsted Kommune gå foran som rollemodel i forhold til den grønne omstilling, og medvirke til at gøre det nemt for virksomhederne at træffe bæredygtige valg.


Mål:

Initiativet skal sikre, at virksomhederne oplever en koordineret og serviceorienteret sagsbehandling, der imødekomme deres ønsker og behov. Det forudsætter, at der kontinuerligt arbejdes på at øge det gensidige kendskab på tværs af kommunens organisation, og stræbes efter en fælles servicekultur over for virksomhederne. Udgangspunktet for den gode erhvervsservice er at tilbyde virksomhederne en tidlig dialog i forbindelse med konkrete sager, at forventningerne til sagsbehandlingen afstemmes så tidligt som muligt, og at der løbende følges op.

Desuden lægger initiativet op til at kommunen agerer medspiller i forhold til virksomhedernes arbejde med bæredygtighed, fx ved at facilitere lokale netværk og understøtte symbiose initiativer mellem virksomheder.

Byrådet vil sikre, at lokale virksomheder og iværksættere har let adgang til sparring, kurser og andre tilbud, der kan understøtte deres opstart, drift og udvikling. Tilbuddene skal opleves som tilgængelige uanset, om det er Ringsted Kommune, Erhvervshus Sjælland eller en anden af erhvervsfremmesystemets aktører, der er leverandør. Tilbuddene skal opleves som relevante og bidrage til at skabe mere vækst og flere jobs hos Ringsteds iværksættere og virksomheder. Ringsted Kommunes erhvervsservice skal stimulere den lokale vækstkultur, så virksomhederne inspireres til at bruge hinanden i stærke samarbejder og netværk, og kommunens unge allerede i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne får blik for karrieremulighederne lokalt.

 

Mål:

Initiativet skal sikre at Ringsted Kommune leverer sparring, workshops og netværk som led i den basale erhvervsservice og at kommunen samtidig kan henvise virksomheder med behov for specialiseret erhvervsservice til andre relevante aktører lokalt, regionalt og nationalt.

Innovationsugen for folkeskolens ældste klasser og ungdomsuddannelserne skal fortsat udvikles som de unges introduktion til innovationsdrevet forretningsudvikling, samtidig med at den åbner deres øjne for de mange spændende virksomheder, der findes i Ringsted Kommune.