Sektorplaner

Sektorplaner
 


Naturformidling og læring 

I Naturpark Ringsted lægger vi vægt på formidling af natur. Vi arbejder med mange målgrupper og platforme. Det sker for eksempel via mødet med engagerede naturformidlere og foreninger på guidede ture eller offentlige arrangementer, som Blåflag ture, Naturens dag, Jul i skoven og andre arrangementer ofte knyttet til højtider og skolernes ferier. Eller mere undervisningsorienteret via naturvejlederes samarbejde med skoler og institutioner.

For os er det nemlig en selvfølge, at alle besøgende i Naturpark Ringsted har adgang til relevant og nærværende formidling, hvad enten det er i form af formidlingssessioner med parkens naturvejleder, gennem forskellige tema-arrangementer, guidede ture, trykt materiale, skilte eller små film og lydbilleder. Den faste formidling vil primært ske ved naturparkens rekreative støttepunkter.

Vores intention er at klæde både børn og voksne på, så de får nye oplevelser og indsigter ved at færdes i naturen og samtidig skabe rum for, at de gør deres egne erfaringer.

 

 
 

Billedtekst

Billedtekst

Ture og arrangementer

Med fokus på fuglelivet, områdets botanik, spiselige urter og svampe og lignende afholder naturparken 6-8 guidede ture om året. Lokale naturformidlere står for de fleste ture. I naturparken holdes desuden en række arrangementer, der er målrettet børnefamilier. Børnefamilierne få her viden om naturen og bliver udfordret og inspireret til aktiviteter i naturen. Lokale foreninger og ildsjæle afholder også en række guidede ture og events i området. Ringsted Fiskeforening og lokale kajakklubber med flere bidrager desuden ofte med mange gode aktiviteter til naturparkens arrangementer.  

Naturparkens naturvejleder samarbejder med både skoler og institutioner samt den lokale Glad STU om forskellige undervisningsforløb for eksempel, Frisk i naturen. For de små børn har der været afholdt flere krible-krable forløb, for eksempel Ormen Orla, Smådyr i vandet og Hvad finder vi i skovbunden. Også teaterstykkerne Metamorfose og Damen der blev et træ om biodiversitet har været populært de seneste år.

På skoleområdet har der med god respons været afholdt forløb som Hønen og ægget, Grøn sløjd Matematik i skoven og Skovarbejder for en dag for indskolingsbørn. 

For at styrke ude-skolekonceptet har naturvejledere fra Ringsted, Slagelse, Sorø og Køge i en årrække afholdt kurser for pædagoger, medhjælpere og indskolingslærer. Der er undervist i forskellig læringskoncepter for mindre børn, for eksempel Bænkebider, husedderkopper og regnorme, Tegne smådyr, Smådyr i vand, Liv og død i børnehøjde og Det kribler og krabler – lad hånddukken fortælle.

Digital formidling, foldere og skiltning 

I forhold til den mere passive naturformidling har naturparken en hjemmeside, hvor området bliver præsenteret. Det gør naturparken også på Friluftsguiden, som også har en web app. Til Ringsted Oplevelsessti hører en selvstændig app, og stien er desuden formidlet via en folder og informationsskilte undervejs på ruten.

I Søsportshjørnet er et lille naturrum med plancher om naturen i og omkring søen samt en lille grejbank. Ved fugletårnene i Søsportshjørnet og ved Gyrstinge Sø er fuglelivet formidlet på skilte. Der findes desuden en del ældre informationsfoldere om området.

 


Børn i naturen

Børn trives, når de er ude i naturen og når de kan bruge tid udenfor - det er der masser af forskning, der viser. Deres fysiske aktivitet og dermed motoriske udvikling øges markant.

Børn er i verden gennem kroppen og sanserne, og når de støttes i at eksperimentere gennem leg og bevægelse lægges grund for ikke bare fysisk, men også psykisk trivsel. Store undersøgelser har desuden påvist, at børn, der leger og opholder sig i komplekse og varierede områder, bliver dygtigere motorisk og får en bedre koordination.

Børnenes indbyrdes relationer brydes op, hvilket resulterer i at børnene leger med flere forskellige. Der er tydelige tendenser til, at børnenes indlæring forbedres, da de bedre husker det, de lærer. Især drenges mentale trivsel påvirkes positivt ved ophold og leg i naturen.

Der er altså mange gode grunde til naturparken sætter fokus på at lære børn at færdes i naturen, hvad enten det er sammen med familien eller via udeundervisning i skoler og daginstitutioner.

 

 
 

Udeskole - naturen som læringsrum

Elever der jævnligt bliver undervist udendørs af en engageret lærer er i gennemsnit mere motiverede for at gå i skole, viser forskningen. Ved at bruge naturen som udeskole giver vi rum for en mere varieret skoledag. Udelivets udfordringer skaber fællesskab og nye samarbejdsflader, når eleverne skal løse opgaver og problemstillinger med rod i naturen. 

Mange lærere fik under Corona epidemien erfaringer med udendørs undervisning og ønsker at fortsætte med det. Det øger elevernes bevægelse og styrker deres faglighed samtidig med at det booster den sociale trivsel hos eleverne.

Lærerne vil også kunne bruge udeskolen som afsæt for undervisning i Naturbaserede løsninger, hvor de kan lade børnene og de unge eksperimentere med at udvikle deres egne løsningsforslag på for eksempel klimaforandringerne. Når man arbejder med Naturbaserede løsninger, så anvender man naturen til eksempelvis klimatilpasning, og man kan gå endnu videre og lære eleverne, hvordan de kan lade sig inspirere af og efterligne naturen, når de udvikler nye løsninger (såkaldt biomimetik). Udeskolen kan derved vise nye veje til at engagere de unge i samfundet, gøre dem interesserede i STEM fagene og samtidig vise dem, at det de kan bidrage med, er betydningsfuldt og relevant.

Der er altså mange gode grunde til naturparken sætter fokus på naturen som læringsrum. 

 

 




Hvad vil naturparken?

 

 

Mål og initiativer for naturformidling og læring