Sektorplaner

Sektorplaner


Naturparkens mål og initiativer
for naturformidling og læring

Ophold i naturen og viden om naturen beriger menneskers liv. Vores forhold til naturen grundlægges, mens vi er børn. Jo mere vi er ude i naturen, jo tættere bliver vores forhold til naturen. Når vi lærer naturen at kende og fascineres af den, bliver vi helt automatisk bedre til at passe på den. Desuden skaber et godt forhold til naturen ofte en sund og aktiv livsstil, der kommer både den enkelte og samfundet til gavn. 

Det er derfor naturparkens mål at styrke den grundlæggende kendskab til områdets natur og landskab. Derudover vil naturparken styrke børns indlæring og trivsel via naturvejledning og sårbare gruppers sundhed gennem aktiviteter i naturen. 

Et af målene med naturformidlingen er netop at skabe forståelse for, hvordan landskabet, naturen og kulturhistorien er forbundet i Naturpark Ringsted - gennem nærværende og stærke fortællinger og formidling.

Den generelle formidling vil ske gennem arrangementer, guidede ture, trykt materiale, skilte og små film. Mens indsatser for sundhed og læring i naturen skal ske i tæt samarbejde med skoler, institutioner, social og sundhed og andre lokale kræfter. Den faste og mere passive formidling vil primært ske ved naturparkens rekreative knudepunkter. 

 

MÅL: At gøre børn og voksne ”Naturvante” og forbundne med naturen

 

 

 

MÅL: At øge kendskabet til og interessen for områdets natur og landskab.

 

 

 

MÅL: At gøre naturen til et aktiv for sårbare grupper for eksempel ensomme ældre, mennesker med stress eller angst og børn med særlige behov - for at øge deres sundhed og trivsel. 

 

MÅL: At få skoler og daginstitutioner til at bruge naturen mere aktivt i undervisningen - for at øge børns indlæring og trivsel 

 

MÅL: At styrke lærernes viden og kompetencer i forhold til udeskoling


 



Hvordan kan vi nå målene?

Læs mere om de initiativer og projekter, som naturparken vil arbejde med - i samarbejde med lodsejere, lokale foreninger og mange flere. 

Hvad kan naturparken?