3.1. Sammenhængende trafik

Retningslinjerne for overordnet trafik har til formål at anvise, hvordan der i planlægning og ved anlæg skal sikres en helhedsorienteret og grønnere trafikplanlægning.

MÅL

  • Ringsted Kommune vil arbejde for en grønnere helhedsorienterets trafikafvikling

Billede fra Ringsted Station

RETNINGSLINJER

3.1.1

Ved udarbejdelse af lokalplaner skal, der som udgangspunkt redegøres for trafikafvikling, parkering og tiltag, der understøtter bæredygtig byudvikling. Herunder hvordan der etableres nye stier der understøtter det eksisterende stisystem for at gøre transport til fod eller ved cykel et attraktivt valg.

3.1.2

Det skal være rart og trygt at færdes og opholde sig i Ringsted Kommunes byer. Derfor skal sikkerhed, tilgængelig og fremkommelighed til fods og på cykel sikres i planlægning og ved anlæg.

3.1.3

For at understøtte bæredygtige og sunde byer vil Ringsted Kommune i planlægningen og ved anlæg arbejde for at fremme mere alternative miljørigtige transportformer, der støjer og forurener mindre. Fx ved at skabe plads til faciliteter der understøtter brugen af eldrevne busser og biler, og cykler.

 

 

Ringsted Kommune er i god vækst. Derfor udlægges der flere områder til boligudbygning både på barmark og via omdannelse i den eksisterende by. Samtidigt er vores erhvervsarealer også under udvikling - særligt Ringsted Business Park.

Det giver en oplagt anledning til - bland andet i disse områder - at arbejde for en grøn og bæredygtigt udvikling. Her er stationsnærhed, sti forbindelser - både rekreative og cykel - det bæredygtige alternativ i fokus.

Kommunen vil så vidt muligt understøtte eldrevet køretøjer og i øvrigt holde sig opdateret på nye mere klimavenlige tiltag, der med fordel kan implementeres.