3.3. Kollektiv trafik

Retningslinjerne for kollektivtrafik har til formål at angive, hvordan en velfungerende kollektiv trafikbetjening opretholdes og løbende tilpasses nye behov.

MÅL

  • Ringsted Kommune vil sikre en velfungerede kollektiv trafikbetjening.

Billede fra landsby

RETNINGSLINJER

3.3.1
Der skal sikres sammenhæng til den statslige og regionale jernbanetrafik i planlægningen af den kommunale busdrift og fleks trafik.

3.3.2
Der skal sikres gode muligheder for at skifte mellem forskellige transportformer og cykelparkering såvel som god tilgængelighed til den kollektive trafik for alle grupper inkl. børn, ældre og handikappede – særligt ved større trafikknudepunkter.

3.3.3
Det skal sikres at bus- og fleks trafik løbende opdateres efter behov så fleste mulige borgere har mulighed for at blive betjent med bus eller fleks trafik.

3.3.4
Der skal arbejdes for, at der i mindre bysamfund skabes alternative transport muligheder som fx samkørsels-ordninger.

3.3.5
Byernes faktiske størrelse, beliggenhed og funktioner – herunder skoleveje – skal lægges til grund for planlægningen af den kollektive trafik.

3.3.6
Det skal sikres, at planlægning, forbedring af eksisterende veje samt nye vejanlæg udføres under hensyntagen til den kommunale busdrift og bussernes kørselsgeometri.

3.3.7
Byomdannelse, byudvikling og fortætning i Ringsted by skal ske i samspil med planlægningen af den kommunale busdrift og fleks trafik.

 

Den kollektive trafik skal inviterer borgerne til at vælge et mere bæredygtigt transportvalg. Byudvikling og fortætning i stationsnæreområder skal understøtte og opretholde togfrekvenser, mens den øvrige byudvikling i Ringsted og i bylandzonebyerne skal understøtte og opretholde busdriften

Jernbanen

Jernbanen og den tilhørende pendlertrafikken til og fra kommunen er af afgørende betydning for at fastholde kommunen som en attraktiv kommune for bosætning, erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner

Ringsted station er et centralt regionalt knudepunkt for de statslige jernbanforbindeler, der består af:

  • den nationale jernbane: København - Fyn – Jylland
  • den nye jernbane: Ringsted - Køge - København
  • den nationale jernbane: Ringsted - Rødby Færge med forbindelse til Hamborg

Med den ny Ringsted-banes indvielse i 2019 kan man nu rejse mellem Ringsted og København på lige under en halv time fire gange i time, ligeså man kan komme til København eller mod Fyn og Jylland ca. hvert 20 minut med de nationale baner.

Ringsted som knudepunkt styrkes yderligere med anlægget af Femern-forbindelsen til Tyskland, der forventes at stå færdig i 2028 og stoppe i Ringsted. Herved bliver Ringsted også forbundet direkte med Europa.

 

Bustrafik

Busdriften skal ligesom jernbanen sikre en sammenhængende og attraktivt kommune for bosætning og arbejdspladser. Busdriften skal understøtte pendling og mobilitet til og fra Ringsted by, på tvær af kommunen samt til og fra kommunen og betjener både borgere og besøgende internt og regionalt.  

Der er en velfungerende offentlig busbetjening i Ringsted Kommune med god tilslutning til offentlig transport uden for kommunen. Det er Ringsted Kommune, der fastsætter serviceniveauet for den offentlige bustransport inden for kommunens grænser. Region Sjælland har ansvaret for at sikre den tværgående bustrafik, der forbinder Ringsted til det øvrige Sjælland.

Kommunen vil fortsat arbejde for at busserne bliver et mere bæredygtigt alternativt ved at udledningen af CO2 reduceres. I april 2022 overgår linje 401A, 402, 404 og 411 til at køre på biodiesel, og i 2023 vil linjerne 405, 406, 408, 415, 467 og 469 være El-busser.

Busdriften kan med fordel sammentænkes med skolebusser, flexture, plusture, sammenkørselsordninger, og lignende. Det vil bidrage til fleksibel mobilitet i, til og fra kommunen samtidigt med, at det bidrager til mere bæredygtige transport.